10 tips voor een perfect proteïnedieet

1. Dag ontbijtgranen, hallo eieren!

Veel van onze ontbijtgranen die we in de winkels kopen, bevatten verborgen suikers. Veel van die suikers geven je wel energie, maar het is niet de juiste oplossing om af te vallen. Eieren daarentegen zijn een beter idee. Want eieren zijn de beste bron van biologische eiwitten. 

2. Kies voor Griekse yoghurt

Over het algemeen is yoghurt een uitstekende bron van eiwitten, vitamine D, calcium en ijzer. Voor het proteïnedieet is het beter om over te schakelen naar Griekse yoghurt omdat de hoeveelheid eiwitten groter is bij Griekse yoghurt tegenover onze gebruikelijke yoghurt.

3. Hoe gezonder, hoe prettiger!

Lekker gebakken worstjes of geroosterd spek, het klinkt allemaal heerlijk. Maar toch zijn deze allesbehalve gezond en zorgen ze voor gewichtstoename. Een beter alternatief is om mager vlees te eten zoals vis of kip. Vis en kip bevatten eiwitten en hebben een laag vetgehalte.

4. Say cheese!

Kaas: wie lust het nu niet? Kaas is een bron van goede vetten, calcium en eiwitten. Maar je moet wel goed opletten welke kaas het beste is voor het proteïnedieet. Parmezaanse kaas raden de diëtisten dan ook af, een beter alternatief is om fetakaas of kwark te kopen. Fetakaas en kwark zijn de twee gezondste varianten. 

5. Kikkererwten & hummus

De laatste jaren eten meer en meer mensen hummus. Hummus is een gerecht dat oorspronkelijk uit het Midden-Oosten komt en dat tegenwoordig voorkomt in bepaalde recepten. Het is een mengsel dat bestaat uit kikkererwten en olijfolie, maar waarom is hummus zo gezond? Hummus is niet alleen lekker, maar het is ontzettend voedzaam en het bevat plantaardige eiwitten. Daarnaast is hummus een zeer goed voedingssupplement om af te vallen en het bevat ingrediënten die goed zijn voor je hart.

6. Haver & noten

Haver is een van de weinige granen die veel eiwitten bevatten. Haver kan ook perfect dienen om repen en granola te maken. Een andere bron van eiwitten zijn noten, daarom zijn ze een nuttige aanvulling op je proteïnedieet. De meeste bekende noten om te eten zijn pecannoten, walnoten, hazelnoten, cashewnoten, pistaches, .. .

7. Quinoa

Qui wat? Quinoa is een zaad dat oorspronkelijk afkomstig is van Bolivia en Peru, maar waarom is het dan zo populair? Quinoa is een voedingsmiddel dat eiwitrijk is en bovendien ook glutenvrij is. Iedereen kan het dus zonder zorgen eten. Het is dan ook een ontzettend populair gerecht bij vegetariërs. Verder bevat quinoa vezels, het is vetvrij en goed verteerbaar.

8. Bonen

Eet je niet zo graag vlees of ben je eerder vegetariër, maar wil je toch een proteïnedieet volgen, dan zijn bonen het perfecte alternatief. Je kan perfect de aanbevolen hoeveelheid dagelijkse eiwitten bereiken zonder een gram vlees te eten. Daarnaast zijn bonen een topingrediënt om te combineren met salades, soepen, hummus en andere lekkere gerechten.

9. Weg met boter!

Vandaag de dag bakken de meeste mensen hun vlees of vis in de pan met een klontje boter. Maar probeer eens je vlees te grillen. Het overtollige vet loopt dan weg en op die manier krijg je veel minder vet binnen. En minder vet, betekent minder gewicht. Bovendien gaan op de grille of in de grillepan weinig voedingstoffen verloren.  

10. Erwten

Iedereen kent ze wel de kleine groene bolletjes. Toch zijn er niet zo veel mensen zot van erwten, maar ze zijn wel een zeer goede bron van eiwitten. Wist je dat een kopje erwten tot wel 8 keer meer eiwitten bevat dan een kopje spinazie. En erwten bevatten ook nog eens vitamine C die perfect zijn om je immuunsysteem op peil te houden.